مقابله با عوارض جانبی داروهای دیابت

 داروهای دیابت می توانند تأثیرات شگرفی برکنترل بیماری  و رسیدن به اهداف درمانی افراد دیابتی داشته باشند اما اغلب آنها دارای عوارض  جانبی هستند. بهترین راه برای مقابله با این عوارض، اطلاع  از عوارض جانبی دارو در مطالعات بالینی یا در میان مصرف کنندگان دیگر است. اطلاع از اینکه چه عوارضی با مصرف یک نوع دارو عادی است و چه عوارضی ممکن است جدی و خطرناک باشد بسیار مهم است.

 تأثیر مواد غذایی بر عوارض جانبی داروها

عوارض جانبی برخی از داروها مانند متفورمین می تواند با مصرف این دارو همراه با غذا به حداقل برسد. چنانچه درحال حاضر داروی خود را بطور جداگانه و با فاصله از زمان صرف غذا، میل می کنید از پزشک خود درباره ی امکان مصرف آن با غذا سوال کنید همچنین تأثیر این تغییر را به مقدار قندخون خود بررسی و ثبت کنید.

 داروهای سولفونیل اوره نظیر آماریل یا گلوکوترول می توانند موجب افت قندخون شوند بنابراین همیشه یک منبع کربوهیدراتی با خود داشته باشید.

دوره ی تنظیم

بسیاری از داروهای دیابت دارای عوارض جانبی هستند اما در اغلب موارد این علایم درطول زمان (دوره ی تنظیم) برطرف می شوند. تمام عوارض شدید و طول مدت ابتلا به آنرا با مصرف هر دارو ثبت کرده و به پزشک خود ارائه دهید تا مطمئن شوید که عوارض غیر طبیعی از مصرف دارو شما را تهدید نمی کند. تنظیم دوز دارو، افزودن نوع دیگری دارو یا تغییر دارو نیاز به هماهنگی با پزشک وانجام توصیه ی فوق دارد.

تغییرات شیوه ی زندگی

 برخی از قرص های دیابت ممکن است درترکیب با برخی انتخاب های رژیم غذایی مناسب نباشند به عنوان مثال مصرف الکل میتواند با داروهایی مانند Prandinو Starlix  موجب بروز تهوع یا استفراغ شود. شما می توانید با ایجاد تغییراتی در شیوه ی زندگی خود برخی از عوارض را کاهش دهید. برای به حداقل رساندن نفخ ناشی از مصرف برخی داروهای دیابت باید درمصرف مواد حاوی فیبر دقت کرده، مقادیر بیشتری آب نوشید ومقدار فعالیت فیزیکی را افزایش داد. چنانچه اضافه وزن یکی از این علایم باشد شما می توانید با نظارت  پزشک از افزایش وزن خود با تنظیم مقدار مصرف مواد غذایی جلوگیری کنید.

منبع:

 www.informationaboutdiabetes.com/lifestyle/treatment/medication/coping-with-side-effects-of-diabetes